Först finns ett stycke om manuset som helhet, eller snarare vad som kan skapas av detta manus, i positiva ordalag. Det är mycket trevlig läsning.
Sedan har varje huvudperson ett eget stycke. Här poängteras saker som bör utvecklas, förtydligas, styrkas.
Exempel:
Vad har X egentligen för relation till Y?
Bygg upp X känsla av att faktiskt inte känna Z bättre.
Visa tydligare oron och maktkampen mellan de tre journalisterna på lokalredaktionerna.
Fördjupa porträttet av Z. Låt poliserna förhöra honom.
Sprid ut perspektiven. Sidorna 140-180 saknar Magdalena.
Och så vidare.
Sist kommer en lista över konkreta oklarheter, sida för sida.
Fråga: Blir man knäckt/sårad av det här?
Svar: Nej. Absolut inte. Möjligtvis lite förvirrad, i alla fall tills man bestämt sig för i vilken ände man ska börja bearbetningen.
Min strategi nu är att börja med polisarbetet och fylla i luckor och oklarheter där. (Nästan klar!)
Sedan gå djupare ner i varje huvudperson på ett privat plan.
Nu är rasten slut. Dags att fortsätta.
Ser verkligen i fram emot denna bok, älskade dina två första och rekommenderar dem till alla jag känner =)
SvaraRaderaÅh tack för denna inblick!
SvaraRaderaSkulle vara kul att höra hur ditt bokskrivande satte igång, och hur skapas karaktärerna. Vad lånar du från verkligheten? Och varför?
Mvh
Emma T.
Tack! Jag skulle dessutom så förtvivlat gärna vilja se hur ett synopsis kan se ut... please?
SvaraRadera/Maria