onsdag 17 augusti 2011

Så ska det bli en bok

Eftersom att jag utgår ifrån att ni som hänger här är intresserade av hur det går till att skriva en bok så tänkte jag ta er med genom hela processen.
I dag fick jag ett mejl från min redaktör med höstens göra-bok-av-ett-manus-schema.

"Jag får manus 15 september och läser igenom snabbt för att ge dig allmän feedback*. Måndagen den 3 oktober är det skarpt läge och då börjar jag närläsa på allvar.

3 oktober börjar jag redigera**
17 oktober får du min feedback
31 oktober får jag ny version
7 november får du läsa igenom sista manusversionen
14 november lägger vi ut på korr
23 november skickas boken till tryck"

Det är ett teamwork det här, ska ni veta.





* Övergripande kommentarer om passager som bör strykas, byggas ut eller kastas om. Om trådar som känns obegripliga, övertydliga eller överflödiga. Levereras i separat dokument att funderas på. 
** Görs med penna direkt i manuset, som nu finns utskrivet på papper. Språkfel, stavfel, upprepningar. Med mera.  

8 kommentarer:

  1. Har precis läst ut din första bok och jag vill bara tacka dig från djupet av mitt hjärta för en helt fenomenal läsupplevelse!! Kommer garanterat läsa alla dina kommande böcker och jag ser sååå fram emot dom alla

    Du skriver om att du ska skriva si och så många tecken per dag osv nu undrar jag bara hur många tecken blev det totalt sett i dina första två böcker? Har inte riktigt ork att sitta ner och räkna dom alla manuellt om du ursäktar men tänkte att du kanske har siffror på det liggandes någonstans?

    Vore såå tacksam för svar. Ha en ljuvlig dag och du... FY RACKARNS ÄNDÅ va du är klockrent BÄST!

    SvaraRadera
  2. Du var mig en raring du! Tack!
    När jag lämnade råmanus på "Flickan..." låg det på 640 000 tecken, ungefär.
    Den färdiga boken blev 580 000 tecken.

    SvaraRadera
  3. 24 december: boken ligger inslagen i fina paket under granarna? :)
    /Yvonne

    SvaraRadera
  4. Det hade ju varit trevligt, men den kommer inte ut förrän i mitten av januari. Presentkort kan ju därför vara en klapp att rekommendera.

    SvaraRadera
  5. Åh jag tror att jag skulle vara perfekt som redaktör! Anledningen att jag inte vågade satsa på det var att jag fick för mig att man först skulle läsa ett ihopplock av humaniora i några år, sedan flytta till Stockholm och försöka få in en fot i förlagsbranschen på något diffust sätt, kanske genom att koka kaffe?

    Fråga gärna din redaktör vad hon har för utbildningsbakgrund och hur hon fick jobbet! Jag planerar för att återfödas med nollställt CSN-konto!

    SvaraRadera
  6. Hej Mariana!
    Jag tror faktiskt att det går till ungefär som du beskriver. Först ett hopkok av humaniora; litteratur, film, språk... Nyckeln in i branschen (om jag fattat saken rätt) är att sedan, när man samlat på sig lite poäng, läsa förlagskunskap. Då ingår praktik och man kan få möjlighet att koka kaffe på något förlag.
    (Kom i håg, att vara redaktör är ett vårdyrke. Det sägs så i alla fall. I jobbet ingår även att vara en kombination av psykolog och barnmorska.)

    SvaraRadera
  7. Vilket tempo det verkar vara när man går in på slutspurten. Schemat ser riktigt tight ut.

    Jag ser fram emot boken, tyckte jättebra om den förra. Extra kul att läsa om Hagfôrs och alla kända och kära miljöer.

    SvaraRadera
  8. Ninni! Som jag har saknat dig och så har du gått och börjat blogga igen. Jag har nu läst igenom hela nya bloggen och vill skicka dig varma varma kramar. Du är så full av styrka. Heja dig!

    SvaraRadera