söndag 7 augusti 2011

Siljansfors - platsen där alla heter Hansson


Vy från landsvägen.

Om någon av er mot förmodan funderat över varför Magdalena heter just Hansson i efternamn kan jag berätta att det är en hyllning till min mormor och morfar Gun och Erik Hansson.
Morfar växte upp här, på Siljansfors två mil söder om Mora, och släkten bor fortfarande kvar.

(Kanske ni minns mitt tidigare inlägg om hyllan. Den satt i köket i det röda huset.)

Vy från ladugården.

Dörren till morfars vedbod.

Vy från landsvägen.

Dammen. Här lärde jag mig dyka.

Mormors och min stensamling. Eller det som finns kvar av den.

Dörrhandtaget. Minnet sitter i handen.

6 kommentarer:

  1. Det är en så fin plats! Bor i hjärtat!
    //anna

    SvaraRadera
  2. När jag läste boken trodde jag det var en hyllning till mig ;)

    Nä, det trodde jag såklart inte men jag blev väldigt glad för jag tror aldrig jag har läst nån bok med nån Hansson i tidigare. Kul med ett vanligt sonnamn som omväxling.

    Vilken underbar gård!!!!

    SvaraRadera
  3. Åh, Ninni, man blir så himla nostalgisk...
    Mina minnen från barndomen med mor & far föräldrarna lever också kvar.Stärkande minnen som man blir lycklig av. Kram på Dig!!!
    (å GRATTIS i efterskott, tänkte iaf på dig när jag grattade brorsan ;-)

    SvaraRadera
  4. Var glad att stället finns kvar. Besökte förra veckan platsen där vi bodde när jag var liten. Vi bodde hos farmor & farmor. Nu är alltbebyggt runtomkring och högt gräs växer där huset stod.

    SvaraRadera
  5. Hej, sitter och tittar på bilder från Siljansfors med min far Kurt Carlson, snart 84 år. Pappa föddes på Siljansfors 1928 i rummet på nedre botten vänster sida. Sedan bodde han där med sin pappa och mamma John och Gunhild Carlson till 1958 tror vi. John var skogsmästare och anställd av Skogsforskningsinstitutet och Siljansfors var tjänstebostad. Pappa säger att han planterade några ekollon vid vänstra flygeln och då han åkte förbi för många år sedan hade de växt upp till praktfulla ekar bakom vänster flygel. MVH Kurt Carlson.

    SvaraRadera
  6. Hej
    Det vore roligt att få ta del av gamla bilder och veta mer om människorna som har bott och arbetat på siljansfors herrgård. Jag köpte herrgården i våras. min mailadress är jnises@gmail.com
    mvh Jan-olov Nises

    SvaraRadera